TrainID - Heiloo
TrainID is een psychologisch hulp- en adviesbureau, zowel voor kinderen, pubers en volwassenen. We hebben rond gekeken naar wat werkt, wat mensen daadwerkelijk verder helpt en hebben daarmee veel ervaring opgedaan. Psychologie is de basis en we houden ons aan de richtlijnen van het NIP.
Het uitgangspunt van de dienstverlening is dat een vraag of klacht meestal niet op zichzelf staat, maar vaak ook een raakvlak heeft met de sociale omgeving. Een kind is een groot deel van de dag op school en om die reden wordt bij de hulpverlening aan kinderen, de school vaak betrokken. Daarnaast is het gezin van belang. Als een kind nieuwe dingen leert, kan dat voor de gezinsleden een verrassing zijn. De ouders worden ingelicht over de veranderingen van het kind zodat zij daar thuis verder mee kunnen werken.
Bij de hulpverlening aan volwassenen wordt de omgeving meestal niet betrokken, maar wel in kaart gebracht. Onvrede op het werk heeft veelal een weerslag op het prive leven en omgekeerd.
Als iemand de stap gezet heeft om hulp te vragen, staat het water meestal aan de lippen. Een eerste afspraak wordt binnen een week gepland. Onze hulpverlening: kortdurend, effectief en efficient, zonder wachtlijsten, flexibel, afgestemd op de mogelijkheden van de client, betrokken, empatisch en humorvol.
Neuro Linguistisch Programmeren biedt vele mogelijkheden om tal van klachten snel te behandelen zoals angsten, fobieën en trauma's. Daarnaast biedt het handvatten bij het veranderen van de stemming, het verkrijgen van innerlijke rust, het vergroten van de energie, verkleinen van minderwaardigheidsgevoelens en het verbeteren van de communicatie. Niet alleen bij volwassen, maar ook bij pubers en kinderen zijn de resultaten goed.
Sommige mensen worden geconfronteerd met gebeurtenissen waar ze me moeten (leren) omgaan. Mindfulness biedt mooie technieken om mensen te helpen hun gedachten en gevoelens op een vriendelijke, niet oordelende manier te accepteren. Dit geeft vooral veel rust en meer levensvreugde.
In elke relatie en gezin kunnen spanningen en conflicten voorkomen, die meestal van tijdelijke aard zijn. Maar als de problemen als onoplosbaar worden ervaren of als de kwaliteit van die relaties daardoor ernstig wordt beïnvloed, kan een buitenstaander hulp bieden. Tevens wordt een bemiddelende rol tijdens of na een scheidingsproces of hulp bij de ontwikkeling van een samengesteld gezin (partners met kinderen uit een eerdere relatie) geboden.
Soms heeft een kind wat meer moeite met de wereld om zich heen, bijvoorbeeld door leerproblemen, gepest worden, pesten, boosheid, verdriet, omstandigheden (ziekte, overlijden, scheiding), angsten, moeite met slapen of eten, overzicht verkrijgen, onzekerheid, verlatingsangst, verveling, demotivatie, concentratieproblemen (ADD, ADHD), contact leggen met anderen. Vaak is via een kortdurende ingreep een grote of volledige verbetering te bereiken.
Vrijwel iedereen heeft wel eens een gedachte waarvan hij weet dat die niet reëel is. Veelal zijn we in staat om onze gedachten op de juiste wijze te filteren en bevorderende denkbeelden voor ogen te houden zodat angsten, dwanggedachten, een negatief zelfbeeld, eenzame gevoelens, vermoeidheid, stress en dergelijke verdwijnen. Echter als iemand in een (te) korte tijd (te) veel op een bord gekregen heeft, is deze therapie een uitkomst.
Iedereen voelt zich weleens moe en heeft het idee dat de energie even helemaal op is. Echter in sommige gevallen duurt het langer om weer uitgerust te raken. De accu is dan echt helemaal leeg, meestal veroorzaakt door een combinatie van factoren. Door te inventariseren welke oorzaken er zijn, welke belemmeringen er liggen en welke gedachten disfunctioneel zijn wordt ruimte vrijgemaakt voor het inslaan van een andere of nieuwe weg.
Gezinsleden worden betrokken bij het zoeken naar een passende oplossing voor de klachten. Doordat gezinsleden (leren) praten komt er vaak al begrip voor elkaars standpunt en komt een oplossing in zicht. Rekening houden met elkaar, grenzen stellen en een respectvol taalgebruik zijn belangrijke elementen. Aanvullend kan individuele therapie nodig zijn, bij voorbeeld als het gaat om onverwerkte trauma's, depressie of verslaving
Veel mensen vertellen ons dat hun gedachten in een cirkeltje gaan. Dat ze veel op hun nek dragen of dat ze te moe zijn om de ene voet voor de andere te zetten. Dat de voeten onder hen zijn weggeslagen, ze geen grenzen weten aan te geven en dat ze het gevoel hebben er niet “uit” te komen. Wij geven die voeten terug. Via Feet-back als het ware. Voor mensen die behoefte hebben aan een "Tomtom" bij verandering en groei.
RET is een vorm van cognitieve therapie waarbij het uitgangspunt is dat het niet zo zeer de gebeurtenissen zijn waardoor we ons vervelend voelen, maar de manier waarop we er over denken, piekeren of gebukt gaan onder schuldgevoelens. De uitdaging ligt er in juist die gedachten te veranderen, die ons belemmering in het functioneren, boosheid in stand houden, in de put blijven, in verdriet blijven hangen en geen actie ondernemen.
Soms heeft een kind wat meer moeite met de wereld om zich heen, bijvoorbeeld door leerproblemen, gepest worden, pesten, boosheid, verdriet, omstandigheden (ziekte, overlijden, scheiding), angsten, moeite met slapen of eten, overzicht verkrijgen, verveling, demotivatie, concentratieproblemen, contact leggen met kinderen of volwassenen. Vaak is via een, speelse kortdurende ingreep een grote of volledige verbetering te bereiken.
Een ieder heeft wel eens te maken met het verlies van iets of iemand. Verlies komt voor in kleine en in grote zaken en is individueel bepaald. Soms is het verlies snel te verwerken en soms is het iets dat langer duurt zoals bij het verlies van een dierbare. Wij helpen bij dit rouwproces als het u blokkeert en u tegenhoudt de draad weer op te pakken.
Bedrijfseconomie Rijks Universiteit Groningen
Psychologie, Open Universiteit
NIP
NVPA
SKJ
RBCZ
SCAG